Musea en aangekochte stukken
Museum Weesp
websitePattipan
Een onderschotel of ‘pattipan’ voor een theepot van Weesper porselein van 15,5 cm breed. Gemerkt met gekruiste zwaarden en drie bollen in onderglazuur blauw. Een ‘3’ ingegrift in de onderkant naast de rand. Ronde gelobde schotel met zes lobben met decoratie van een dame gezeten naast een boom boven een console in paars, enkele blaadjes ter maskering van bakfoutjes. De ingegrifte rand in bruine kleur afgewerkt. Circa 1760 – 64 de manufactuur van de Graaf van Gronsveld
Kasteel-Museum Sypesteyn
websiteBeeldengroep voorstellende De Hollandse Maagd, biscuit
Loosdrecht, circa 1780, aankoop in 2001.
Porseleinen theeketel
Loosdrecht, circa 1772, aankoop in 2012, vervaardigd als opmaat naar de porselein fabriek. Klik hier voor meer informatie.
Rijksmuseum Amsterdam
websitePlague met voorstelling van de strijd tussen de Amazonen en de Grieken naar Rubens
Loosdrecht, circa 1780, aankoop in 2000.
Beschilderde platen van porselein met meegebakken lijsten zijn zeldzaam. In aardewerk kwam het type vaker voor, maar er waren slecht enkele porseleinfabrieken die deze ‘schilderijtjes’ produceerden, waaronder de fabriek in Fürstenberg in Duitsland. Joannes de Mol, de oprichter van de Loosdrechtse fabriek, heeft vermoedelijk een plaat uit deze fabriek als voorbeeld gebruikt.
De voorstelling is gebaseerd op een schilderij van Peter Paul Rubens uit 1651 dat vandaag in de Alte Pinakothek in München te zien is. In late 17de eeuw maakte Caspar Duchange een prent naar dit schilderij. Het toont het gevecht tussen de Amazonen – het krijgshaftige paardrijdende volk dat uitsluitend uit vrouwen bestond – en de Griekse soldaten onder aanvoering van Theseus. Rubens baseerde zich voor de compositie op Romeins sarcofagen en schilderijen van Leonardo da Vinci en Titiaan. Dankzij het kleurenschema heeft voor voorstelling op de porseleinen plaat een ongekende frisheid.
Tête-à-tête
Höchst, circa 1773.
Beschildering Louis Victor Gerverot te Schrezheim voor Ds. de Mol in Loosdrecht, 12 november 1773, schenking in 2007.
Kort voor de oprichting van de Loosdrechtse fabriek maakte de porseleinschilder Louis Gerverot – die eerder actief was geweest in de porseleinfabriek van Weesp – enkele proefstukken in het Duitse Schrezheim en stuurde die naar Loosdrecht. Het doel hiervan was om eigenaar Johannes de Mol ervan te overtuigen dat hij diens porseleinfabriek kon leiden. Maar Gerverot misleidde De Mol. In plaats van een eigen servies te maken, kocht hij een aantal stukken in het Duitse Höchst en beschilderde die slechts.
De schilderingen, met gouden en witte banden, gedecoreerd met bloem- en slingermotieven, baseerde Gerverot op in die tijd populaire stofontwerpen. Gerverot signeerde enkele stukken met een G en voegde ook het familiewapen en de initialen van De Mol toe. Ingedrukte initialen verraden echter de Höchster herkomst van het porselein zelf.
Ondanks dit bedrog werd Gerverot toch aangesteld bij de fabriek van De Mol, als schilder en ‘couleurmaker’.
Bustes Loosdrechts porselein
Loosdrecht, circa 1780.
De Stichting Hollands Porselein steunde het Rijksmuseum in 2013 bij de aankoop van twee bustes van Loosdrechts porselein. De biscuit beelden staan op een geglazuurde voet met groene en gouden decoraties. Ze stellen Michiel Adriaensz de Ruyter en Maarten Harpertsz Tromp voor. Het Rijksmuseum bezat reeds 7 figuren uit deze serie van vaderlandse helden die rond 1780 door de Loosdrechtse porseleinfabriek werd gemaakt. De serie was specifiek gericht op patriotten die doormiddel van de beelden hun politieke sympathieën kracht konden bijzetten. De steun van de Stichting Hollands Porselein heeft het Rijksmuseum in staat gesteld deze serie, althans wat betreft de historische helden, te completeren. De beelden staan sinds september op zaal, te midden van andere stukken uit de serie.
Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden
websiteKraamterrine
Loosdrecht, circa 1780, schenking in 2007.
Bij de opening van de smaakmakende tentoonstelling Pretty Dutch. 18de-eeuws Hollands porselein in het Princessehof Leeuwarden op 22 april 2007 schonk de Stichting Hollands Porselein een Loosdrechtse kraamterrine aan het Keramiekmuseum. De naam verwijst naar het gebruik: kort na de geboorte van haar kind kreeg de kraamvrouw, nog liggend in bed, uit een dergelijke terrine een warme versterkende bouillon te drinken. Ook voor gewone zieken waren deze terrientjes makkelijk in het gebruik. De geschonken kraamterrine heeft een bijzondere groene versiering van rocailles.
Sauskom
Amstel, 1808/1809, schenking in 2009.
Met de ondersteuning van de aankoop van deze fraaie sauskom droeg de Stichting bij aan de wens van het Princessehof hun collectie Hollands Porselein uit te breiden. De vormgeving van de sauskom met bijbehorende onderschotel is ontleend aan zilveren voorbeelden in de Empire stijl. Dat is bovenal te zien aan het handvat, dat de vorm heeft van een adelaarskop. De kom is in de Amstel porseleinfabriek vervaardigd in de periode van G. Dommer & Comp. Koning Lodewijk Napoleon steunde de fabriek toen intensief door zelf een groot servies te bestellen. Voor een nieuwe vormgeving van dit servies stuurde hij vader en zoon Dommer naar Parijs om inspiratie op te doen. Deze sauskom is daarvan ook een geslaagd resultaat.
Gemeentemuseum Den Haag
websiteTien crèmepotjes, beschilderd met Haagse stadsgezichten
Ansbach/Den Haag 1776-1790.
Crème- of roompotjes vormden in de late achttiende eeuw een vast onderdeel van een groot tafelservies. Zij werden op tafel gezet bij het dessert. De bijbehorende dekseltjes moesten de inhoud, ijs of custardachtige crèmes, beschermen tegen smelten of afkoelen. Het is uniek dat een dergelijke grote set crèmepotjes op de markt komt. De bijzondere beschildering van Haagse stadsgezichten, zoals het Lange Voorhout, de Gevangenpoort en het Mauritshuis, maakte aankoop voor het Gemeentemuseum wel heel aantrekkelijk. Dankzij een ruime steun van de Stichting Hollands Porselein is dat gelukt.
Met steun van de Stichting Hollands Porselein zijn deze stukken toegevoegd aan het openbaar Nederlands kunstbezit.
Deze stukken zijn te bewonderen in het Kasteel-Museum Sypesteyn, het Rijksmuseum Amsterdam, Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden en het Gemeentemuseum Den Haag.